Українська мова

Завдання для 5 класів . 5-б та 5-а (моя підгрупа)

Класна робота №1
Граматична основа. Підмет. Присудок
Повторити параграф 48, ст.142-145

Переписати,  виділити корінь,  пояснити і підкреслити орфограми .
Тясмину,  легенда, Чигирина, пелена, в Кам’янці,  тьмяний, різьбяра, тонший, перевірте, радістю, хлюпочеться, перепілці, чотирма, Кременчуцьким водосховищем,  джерельце, хвощем, аквамарина. (Повторення  орфограм: правопис власних назв, ненаголошених е,и; апострофа, знака м’якшення, написання відмінкових закінчень.)
Спостереження. Переписати речення, визначити (підкреслити) граматичні основи у реченнях.
         У вечірньому призахідному освітленні Тясмин вражав  своєю могутністю, швидкою течією, бірюзовою водою. Сягав обрію, витворюючи дивні мережива. Дихав вільно, закутуючись в  аквамаринові сутінки.
 Зверніть увагу! 
1. Між групою підмета і групою присудка кома ніколи не ставиться.
2. При визначені підмета потрібно ставити до нього  подвійне запитання хто?, що? Підмет у реченні можна замінити займенниками він, вона, воно, вони у називному відмінку. Якщо заміна неможлива, окрім підмета вираженого інфінітивом, – це додаток чи звертання.
3. Підмет може бути простий і складений.
Коментування тексту-опори.
1.Переписати.
2. Визначити типи  підметів, дослідити, чим вони виражені.
3. Чи можна у  виділеному реченні визначити підмет?
         У широкій долині річки Тясмин розмістилося дивовижне лісове урочище «Чагар». На осонні мріє лісова яблуня з ліщиною. Десяток птахів голосисто виспівують на всі боки. Весь ліс духмяніє й потопає у синювато-лілових квітках рясту. Ніщо так не вчить вірити людину, як таємничий ряст. Це  цікава рослина. Дожити до нового рясту – означає діждатися оновлення природи. Весна з рястом приносили людині здоров’я.  Кожний знає, що якщо топтати його, то цілий рік ти будеш дужий. Не обмини мене, красо неземна!  
 Зверніть увагу!  Складений  підмет  виражається:
1) займенником кожен (дехто, хтось) + прийменник + іменник (займенник) Р.в. мн.;
2) кількісним сполученням ( числівник, займенник скільки, прислівники  мало, чимало, багато) + іменник (займ.) Р.в. мн.;
3) іменником (займенником) Н.в. + прийменник +  іменник (займенник) О.в.;
4) фразеологізмом;
5) складною власною назвою.

Конструювання.  Створити і записати  речення, використавши слова як підмети, а потім перетворити їх на додатки у З.в. Зробити висновки про їх розрізнення.
Чагар, дуб, скарб.
 



Класна робота №2
Другорядні члени речення. Означення
Опрацювати параграф 52, ст.152-155(правила вивчити)

Переписати,  виділити корінь,  пояснити і підкреслити орфограми .
Триліси, Чорний ліс, урочище, черемха, на черемсі, мереживо, озиватися, щебетуна, Цвітне, гончарство, кераміка, полив’яний, розмаїття, кухликів, глечиків, пшеничні, соняшникові, волелюбні, обабіч, де-не-де, здаля, Холодноярська республіка.
(Повторення  орфограм: правопис власних назв, ненаголошених е,и; апострофа, подовження, прикметників, прислівників.)
Спостереження.  Визначити у реченнях означення.
У зелені садочків, тонконогих тополь та копиць сіна заховалися хати  Цвітного. Селище має  давні гончарні традиції: земська керамічна майстерня, два гончарні заводи. Більше як двісті родин володіли секретами гончарства та створювали веселкове розмаїття округлих макітер, горщиків, глечиків, риночок, куманців, барилець, кухлів, мисок, іграшок. Найчастіше майстри обливали свої вироби зеленою, жовтою та коричневою поливами. Так на початку XX століття в Наддніпрянщині Цвітне стало одним з найбільших осередків виробництва полив’яного нерозмальованого  посуду. 

Виконати вправи 408 (письмово), 409 (усно), 411(письмово),

Коментування тексту-опори.
1. Визначити означення, виражені прикметниками, дієприкметниками, займенниками, числівниками.
2.    Доповнити  виділені речення поширеними означеннями.
         Від Триліс аж до Грабової балки Китайгорода відчувалася у воді прохолода. Напевне, від лісу, що маячів обабіч дороги. Сосни підняли голови високо в небо, стояли вартовими. Білі кетяги розквітлої черемхи здавалися мереживом на зеленому листі. А поміж темних дубів у старому лісі де-не-де біліли берези. Залитий промінням сонця, розбуялий ранніми квітами, весняний добрий Чорний ліс зрідка озивався гострими посвистами соловейка-щебетуна. Наша  дорога вела до центру гончарства краю, Цвітного, названого так за родовища керамічних глин. Здаля села не видно. Кругом лише простягаються  застиглі хвилі землі. Здіймаються, де крутішими, де плоскішими горбами. Поміж них синіють діброви та поля: шовкові пшеничні, золотаві соняшникові, темно-зелені бурякові.
Різними відтінками заквітчалася земля. Але не лише красою й талантами, а й волелюбністю відзначена ця місцина. У шістнадцятому столітті жителі слободи Цвітне були  реєстровими козаками війська Богдана Хмельницького. А через чотири століття, у двадцятому, селище стало одним із визвольних центрів Холодноярської республіки отамана Пилипа Хмари. 

Трясовина.  Чи є виділені слова означеннями? Обґрунтуйте думку.
1. Залитий промінням сонця ліс озивався до нас. Проміння сонця залило ліс.  Ліс залитий сонцем.
2. Дорога вела до центру гончарства краю – Цвітного. Цвітне - центр гончарства краю.

Виконати вправи 415(письмово)

Коментарі

Відео файл